Sunday, March 4, 2007

Something To Ponder

Dari Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah saw bersabda : Belum akan terjadi kiamat sebelum timbul peperangan antara dua pasukan besar, antara kedua-duanya timbul perang besar, sedang seruan keduanya sama.

Dan sebelum lahir beberapa dajjal (penipu besar) yang amat pandai berbohong, hampir banyak tiga puluh orang, semua mendakwakan dirinya utusan Allah.

Dan sebelum ilmu pengetahuan diambil (berkurang), banyak kegoncangan, zaman bertambah cepat, kekacauan merajalela dan banyak huru-hara yakni pembunuhan.

Dan sebelum harta sampai melimpah ruah, sehingga orang yang berharta ingin hendak memperoleh orang yang akan menerima sedekahnya dan ditawarkannya (kian kemari) tetapi orang yang ditawar untuk menerima sedekah itu mengatakan tidak lagi memerlukannya. Dan juga sebelum orang banyak bermegah-megah (bersenang-senang) dalam gedung yang besar.

Dan sebelum seseorang melalui kubur orang lain, lalu dia mengatakan : Wahai, hendaknya saya menggantikan orang itu.

Dan sebelum matahari terbit di tempat terbenamnya. Setelah matahari terbit (di sebelah barat) dan kelihatan oleh orang banyak, mereka beriman semuanya, tetapi ketika itu keimanan tidak berguna kepada seseorang yang belum beriman sebelumnya atau keimanannya belum menimbulkan usaha-usaha yang baik.

Ketika kiamat terjadi, dua orang yang hendak berjual beli telah mengembangkan kain di hadapan keduanya, tidak sempat lagi meneruskan jual beli dan tidak pula sempat melipat kain.

Ketika kiamat terjadi, seseorang yang baru selesai memerah susu sapinya, tidak sempat lagi meminumnya.

Ketika kiamat terjadi, seseorang yang sedang memperbaiki tepi kolamnya tidak sempat lagi meminum airnya.

Ketika kiamat terjadi, seseorang yang mengangkat makanan ke mulutnya tidak sempat lagi memakannya.

~ Hadith Riwayat Shahih Bukhari
*****

No comments:

Related Stories

Related Posts with Thumbnails