Saturday, April 14, 2012

BB&MB Part 39 Fiqh al Sirah 3


Alhamdulillah. Habis jugak dek saya buku Fiqh al Sirah Jilid 3 ini. I have been reading it for quite some time. This is the last of the 3 part series of sirah rasul.

I like the first book that tells of the early life of Rasulullah saw (ingatkah anda bahawa Rasulullah mengembala kambing semasa kecil dan peristiwa di mana hati nabi dibersihkan?) And the third, the conclusion of the da'wah (cerita favorite saya has got to be bila Rasulullah membuka semula kota Mekah). Siri yang kedua penuh dengan peristiwa peperangan dan perjanjian serta bai'ah.

Namun saya tidak menjangka buku ke-3 berakhir dengan wafatnya Rasulullah - so I was caught by surprise when I came to the end (but then come to think of it, what else could be the conclusion?) Peristiwa haji dan wasiat nabi terakir. Dan saat2 Rasulullah gering. Dan kasihnya sahabat kepada Rasul bila Abu Bakar ra sambil menangis berkata, kami tebuskan engkau dengan ibubapa kami wahai Rasulullah (selepas Abu Bakar faham apa yang dikiaskan nabi bila nabi bersabda, Seorang hamba Allah telah diberi pilihan untuk mendapat kemewahan hidup di dunia atau berada di samping Allah). Sedih. Saya mengingatkan diri, peristiwa2 ini mesti dipahatkan di hati.

Bacalah cerita2 sejarah. Pasti ada pengajaran yang dapat dipelajari. Dan mungkin juga ada benarnya - without history there is no foundation to the future.

*****

No comments:

Related Stories

Related Posts with Thumbnails