Thursday, February 28, 2013

Apa Khabar?

Hi darlings, how are you? It has been ages since the last post. I've been super-duper busy (ayat yang entah sampai bila akan saya ulangi..) Nevertheless I suppose I should regard that sebagai ujian yang sedikit.

Walau sibuk macamana pun I force myself to finish the bunga pelamin like I said I was going to. Yeay, Alhamdulillah. And they are safely in the boxes, ready when needed.

 I need to dream about the hantaran next.    

I've been good to myself. Been walking. Doing the 'superman' stretches (ie lie on your tummy,  hands straight in front of you. Look straight ahead and lift your upper body as high as you can while pushing your shoulder blades back and in - exercise orang tua!) And eating healthy (at least most of the time. I suppose teh ais does not fall into that cat). 

Dan saya terjumpa,
Hadis riwayat Abu Hurairah ra, dia berkata, "Seburuk2 makanan ialah makanan walimah di mana yang diundang hanyalah orang2 kaya saja sementara orang2 yang miskin tidak diundang. Dan barangsiapa yang tidak memenuhi undangan, maka bererti ia telah berbuat durhaka kepada Allah dan RasulNya." HR Muslim, 2585.

Lalu saya teringat Kak Leha, seorang kawan yang amat concerned bila tidak dapat memenuhi mana2 undangan dari walimah hinggalah ke birthday party cucu kawan2.

Dan saya terdengar ustaz bercerita tentang Umar ra. Ustaz sendiri sebak bila bercerita saat Umar ditikam semasa mengimamkan solat subuh. Kemudian Umar meminta Abdullah ibn Umar pergi meminta izin dari Siti Aesya ra agar Umar dapat dikebumikan di sisi Rasulullah saw.

Ustaz juga bercerita bagaimana di syurga, Rasulullah ternampak Umar dinaikkan di atas timbangan dan nun di sebelah sana diletakkan seluruh umat Nabi yang lain. Namun ternyata amal Saidina Umar lebih berat dari amal seluruh umat itu! 

Dan cerita tentang Rasulullah saw berjalan di syurga lalu ternampak mahligai yang indah lalu beliau bertanya kepada malaikat, kepunyaan siapa mahligai ini? Jawab malaikat, ia kepunyaan Umar. Kemudia beliau berjalan lagi dan ternampak mahligai yang lebih indah dari yang tadi dan bertanya lagi, kepunyaan siapa mahligai ini? Jawab malaikat, kepunyaan Umar. Rasulullah kemudian berkata kepada Umar betapa irinya beliau kepada Umar yang sudah pun ada tempat yang istimewa di syurga.

Ustaz mengakhiri cerita dengan bertanya, adakah kita akan punyai sebuah dangau pun di syurga nanti? (satu soalan yang takut saya akan jawapannya..)

Selamat beramal untuk mahligai yang indah (atau dangau sekalipun) di sana.

*****


No comments:

Related Stories

Related Posts with Thumbnails