Wednesday, August 7, 2013

Salam Eid Fithri

Hi darlings. InsyaaAllah this past Ramadan has been most blessed for you. At least seorang atau dua? yang beritahu sedih sebab dah hujung Ramadan. MasyaaAllah. Personally I have mixed feelings about my own Ramadan.

Anyway. I've been meaning to do this post for the past couple of days; but I have been very, very  busy (ayat biasa saya). This is amalan2 sunnah pada aidil fitri yang saya terbaca -

1. Bertakbir

2. Mandi di pagi raya- Ali bin Abi Talib ra pernah ditanya tentang mandi; apakah perlu mandi setiap hari? Maka beliau menjawab tidak perlu. Namun yang perlu mandi adalah pada hari Jumaat, hari Arafah, hari eid al-Adha dan hari eid al-Fithri.

3. Memakai pakainan yang indah (jangan silap sangka - bukan pakaian baru. Mahupun langsir baru, atau sofa baru etc etc)

4. Berjalan kaki menuju ke tempat solat eid

5. Mengikut jalan yang berbeza ketika pergi dan pulang dari solat

6. Bergembira di hari raya

Dan. One thing that I'd like to emphasis: Para ulama melihat kesungguhan Nabi saw di dalam mengajurkan para sahabat ra untuk mengerjakan solat eid sebagai bukti kewajipannya. Malah Rasulullah saw sendiri tidak pernah gagal untuk mengerjakan solat tersebut. Baginda memerintahkan para wanita yang sedang haid untuk turut serta menghadirkan diri di musholla hanya untuk menyaksikan upacara solat eid tersebut -

Kami telah diperintahkan (oleh Nabi saw) untuk keluar, maka kami memerintahkan wanita2 yg sedang haid, para gadis dan wanita2 pingitan untuk keluar. Ibnu 'Aun berkata : "atau wanita2 pingitan" dan wanita2 yang haid diperintahkan (Nabi saw) agar menyaksikan jamaah kaum muslimin dan dakwah mereka serta menjauhi tempat solat.

Musholla - kawasan lapang - Nabi sembahayang eid di musholla (tempat terbuka), bukan di masjid. Coincidently we once did our eid prayer di padang. It felt weird at the time. But looking back it was something special and I wouldnt want to miss it.

Baca dengan lanjut di blog ini. I like the whole written subject; it makes perfect sense dengan nas-nas yang berkaitan. Saya amat2 recommend.

Selamat hari raya to you. Semoga diberkati dan dirahmati Allah sentiasa. Save driving if you are travelling. And save the eating if you are dieting!


******


No comments:

Related Stories

Related Posts with Thumbnails