Sunday, July 22, 2012

Mencari Taqwa Part 3 ~ Solat di Masjid Nabi

Ada sesuatu yang amat istimewa bersolat di Masjid Nabawi. Ia amat meriah. Saya agak sembahyang Jumaat di Masjid Negara pun tidak setanding dengan sembahyang fardhu di sini.

When we were in Madinah, the daily temperature hit up and around 43degrees. I suppose it is peak summer. Compared to local temperature that is certainly hot. Namun semua orang berjalan ke masjid (Alhamdulillah hotel di Madinah amat dekat ke masjid). Berduyun-duyun. Lebih dekat dengan waktu, lebih ramai yang sampai. Dataran di luar masjid yang amat besar pun penuh dengan jemaah.

   (dataran masjid amat sibuk selepas selesai solat)

 Be careful when entering the masjid sebab jika anda seorang wanita, beg anda akan diperiksa (tiada diperiksa pula di seksyen lelaki). Kalau terjumpa kamera mereka akan suruh anda simpan di pigeon hole yang disediakan, direkod dan akan diawasi. Kalau mood guard wanita tak baik, telefon pun disuruh simpan di situ (this happened to me). Jadi pandai2lah anda selit handphone anda. Dada juga ditepuk, just to make sure you are not hiding anything there (tapi most of the time dia tak jumpa pun, nikmat Allah). Kadang2 queue masuk ke masjid panjang disebabkan proses ini. Jadi, selalu rancang untuk tiba di masjid awal. Also kalau tiba lewat, saf mungkin penuh dan anda terpaksa solat di dataran (and I dont think you'd enjoy your solat there). Dan saya amat panik bila iqamah selesai dan saya masih belum jumpa ruang untuk solat! (this also happened).

(pandangan lazim apabila keluar masjid - dan yang saya suka - bapa2 akan tunggu kaum wanita di belakang tali merah)

(kami selalu berjumpa di pintu 25. Agar senang berjumpa, selalu berjanji tempat menunggu)

Saya suka masuk Masjid Nabi. It is always cool inside. Calm when it is not prayer time. Kalau solat fardhu saya suka ke seksyen 'tanpa kanak2'. Jauh dari resah anak2 yang menunggu ibu selesai solat. Saya suka architecture masjid. Column nya yang besar dan teguh. Arches nya yang tinggi. Warnanya. Karpetnya. Luasnya. Saujana mata memandang. Saya suka juga Quran yang diletakkan di merata2 rak sama saja rupa nya. Tak serabut pada mata. I thought the masjid was perfectly perfect.


To tell you the truth, I even like the toilet (fyi toilets are my utmost concern). Walaupun style lama. Located outside at the dataran, it is in the basement and it is cool there. Ada escalator turun. Boleh relax dekat tempat wudhu'. Certainly you need not avoid the toilets here.

(Doesnt this look wonderful? I certainly do love the blue skies)

Dan memang panas di luar masjid. Tapi kalau kita asyik berkata panas, panas, memang amat panaslah jadinya. Kata ustaz ada hadith yang mengatakan dalam debu Madinah ada ubat. Dalam udara Madinah ada ubat. I love what he said. We walked to the masjid, basked in the hot sun and breathed deeply udara dan debu Madinah. Mencari berkat tempat kesayangan Rasulullah.

*****  

No comments:

Related Stories

Related Posts with Thumbnails