Tuesday, January 15, 2013

Surah al-'Ankabuut

I was working when I thought thank you Allah that it is Thur already. And then asked myself, why did I thought that when it is actually only Tue today? It has been that kind of hellish week (I promise myself I will not swear anymore - while on the road especially - and anywhere else either..) Everything else is taking the back seat - specifically classes (oh definitely!) Ustaz Azhar came again yesterday but I skipped that too. I was too busy.. (sesungguhnya lima perkara yang patut direbut sebelum datang lima yang lain were not paid heed to at this time - salah siapa tanya ustaz beberapa minggu yang lalu).

Namun, the good part is I managed to do some reading some days ago and would like to share some things found.

Surah al-'Ankabuut diturunkan di Mekah, mengandungi 69 ayat. Dinamakan surah "Al-'Ankabut" (Perihal Labah-labah) kerana misal perbandingan yang berhubung dengannya ada disebutkan pada ayat 41.

29:41
Misal bandingan orang-orang yang menjadikan benda-benda yang lain dari Allah sebagai pelindung-pelindung (yang diharapkan pertolongannya) adalah seperti labah-labah yang membuat sarang (untuk menjadi tempat perlindungannya); padahal sesungguhnya sarang-sarang yang paling reput ialah sarang labah-labah, kalaulah mereka orang-orang yang berpengetahuan.

29:2 - 3
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? 
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.

 29:62 
Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya dan menyempitkan (rezeki itu) baginya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

29:64 
Dan (ingatlah bahawa) kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak akan melupakan hari akhirat). 

29:69
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.


Selamat beramal dan mencari kebahagiaan abadi.

*****

No comments:

Related Stories

Related Posts with Thumbnails